بعید است جزو علاقمندان آثار پلیسی و   جنایی باشید و اسم شرلوک هولمز، کارآگاه نابغه خصوصی به‌گوش‌تان نخورده باشد. شخصیتی جاودان و محبوب که سال‌ها است حضورش دستمایه ساخت آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی بوده است. به‌تازگی اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد شاید به‌زودی فرصت مطالعه مجموعه کتاب جدیدی را پیدا کنیم که با محوریت این اثر برجسته سر آرتور کانن دویل خلق شده است. برای آگاهی بیشتر از این خبر با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Startefacts، شرلوک هولمز یکی از شخصیت‌های داستانی برجسته و نمادین تمام دوران است،. کارآگاهی محبوب و افسانه‌ای که محصول ذهن خلاق و استعداد نویسندگی «سر آرتور کانن دویل» (Sir Arthur Conan Doyle) است که برای اولین بار این شخصیت را در سال  ۱۸۸۷ خلق کرد.

شرلوک هولمز با کلاه و پیپ و ذره بین- 724press.com

در طول سال‌هایی که از خلق این شخصیت گذشته است، بارها شاهد تلاش دست‌اندرکاران دنیای سینما و تلویزیون برای جان بخشیدن به شرلوک هولمز  بودیم.  حالا و  درست  ۱۳۷ سال بعد از این اتفاق،  نویسنده‌ای به‌نام «گرت روبین» (Gareth Rubin) موفق شد با نوادگان  این نویسنده معروف به تفاهم رسیده و راهی برای ادامه حماسه معروف شرلوک هولمز پیدا کند. ظاهرا قرار است دراین برداشت متفاوت از داستان سر آرتور کانن دویل، شخصیتی همچون جیمز موریارتی و دیگر شخصیت‌های جانبی بیش از گذشته مورد توجه قرار  بگیرند. اما برای شروع بد نیست کمی بیشتر با شخصیت شرلوک هولمز آشنا شویم.

چه بخواهید چه نخواهید، شرلوک هولمز محبوب و دوست داشتنی مردی است که هیچ وقت نه واقعا زندگی کرده و نه از دنیا رفته است. از زمانی که این کارآگاه خصوصی نابغه و بی‌نظیر پا به دنیای ادبیات گذاشت، حضورش همواره در فرهنگ عامه حس می‌شد. در طول بیش از صد و اندی سال که از عمر این حضور می‌گذرد، او همواره در حال تحقیق در مورد پرونده‌های پیچیده و سردرگم کننده، انواع توطئه‌ها و البته دستگیری مجرمان بوده است و اینطور که از شواهد و قرائن مشخص است، قرار هم نیست که این روند به این زودی متوقف شود.  حالا باتوجه به اخبار منتشر شده به‌نظر می‌رسد شانس به علاقمندان این شخصیت رو کرده و آنها    دوباره شاهد بازگشت هولمز افسانه‌ای خواهند بود.

سه شرلوک هولمز سینما و تلویزیون- 724press.com

۹۴  سال پس از درگذشت کانن دویل، نوادگان این نویسنده با گرت روبین به توافق رسیدند تا در قالب یک مجموعه کتاب جدید، دوباره به این شخصیت جان ببخشد. البته این بار دیگر عنوان کتاب با عباراتی همچون «ماجراهای شرلوک هولمز» آغاز نمی‌شود و درعوض، به نظر می‌رسد عنوان هولمز و موریارتی حال‌وهوای کتاب را بهتر به خواننده منتقل می‌کند. البته این اولین باری نیست که یک نویسنده جدید گرد و غبار کلاه سیلندری ۱۳۷ ساله هولمز را می‌تکاند؛ چرا که در سال‌های  ۲۰۱۱ و  ۲۰۱۴ هم نویسنده مشهور دیگری به نام «آنتونی هورویتز» (Anthony Horowitz) این مهم را به انجام رسانده و دو رمان رسمی شرلوک هولمز با نام‌های «خانه ابریشم» (House of Silk) و «موریارتی» (Moriarty) را منتشر کرد. حالا ده سال پس از چاپ دومین کتاب او، نویسنده دیگری قرار است همین مسیر را ادامه دهد. هرچند در طول این ده سال هم شاهد ساخت لایو اکشن و آثار تلویزیونی دیگری با محوریت این شخصیت بودیم.

از دید یک انسان معمولی شاید اینطور به نظر برسد که خلق چنین شخصیت محبوب و افسانه‌ای رؤیای هر نویسنده‌ای است؛ ایده‌ای که شاید چندان دور از واقعیت نباشد. به‌هرحال چه کسی از شهرتِ به‌دست آمده از خلق شخصیتی جذاب و جهانی بدش می‌آید، اما این مسئله برای سر آرتور کانن دویل صدق نمی‌کند.

بندیکت کامپربچ در نقش شرلوک- 724press.com

توجه جهانی به این شخصیت دوست داشتنی خیلی زود تبدیل به بزرگ‌ترین مشکل کانن دویل شد؛ چراکه شهرت هولمز به‌اندازه‌ای بود که دیگر کسی اهمیتی به دیگر شخصیت‌های خلق شده به‌وسیله او  نداده و به‌نوعی دیگر آثار او به‌سادگی نادیده گرفته می‌شدند. دراین بین دو شخصیت «رادنی استون» از رمانی به همین نام و «پرفسور جورج ادوارد چلنجر» از رمان علمی تخیلی «سفر به دنیای گمشده» (The Lost World)  از این جمله هستند که برای همیشه در سایه حضور سنگین شرلوک هولمز پنهان شده و چندان مورد توجه عموم قرار نگرفتند، امری که اسباب دل آزردگی کانن دویل را فراهم کرد.

مطلب مرتبط:  آیا شرلوک هولمز از برادرش مایکرافت باهوش‌تر است؟

حالا بیش از یک قرن بعد از متولد شدن شخصیت هولمز، نویسنده‌ای جدید از راه رسیده که امیدوار است تغییری در این زمینه ایجاد کرده و ضمن احیای حماسه هولمز، فرصتی را برای درخشیدن در اختیار دیگر شخصیت‌ها قرار دهد. به‌گفته «ریچارد پولی» (Richard Pooley) نوه کانن دویل که حقوق مربوط به این شخصیت را در اختیار دارد،  آنها قصد دارند با انتشار این مجموعه جدید زمان بیشتری را در اختیار شخصیت‌های ثانویه همچون جیمز موریارتی، مایکرافت هولمز و سباستین موران قرار دهند. ایرنه آدلر و دیگران هم می‌توانند در جایگاه بعدی قرار گرفته و در انتظار فرصتی برای مطرح شدن بمانند.

داونی جونیور و جود لاو- 724press.com

درپایان این مطلب نظر شما در مورد ادامه دادن اثر یک نویسنده  به‌وسیله نویسنده دیگر چیست؟ آیا  گرت روبین موفق می‌شود اثری در حدواندازه داستان‌های اصلی شرلوک هولمز خلق کند؟ آیا شما هم معتقد هستید که باید فرصتی در اختیار شخصیت‌های فرعی قرار بگیرد تا داستان خود را بازگو کنند؟ فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید. سپاس