تنها مدت کمی تا شروع فصل نهم سریال مردگان متحرک باقی مانده است. یکی از اخبار تلخ این شروع تازه وداع با شخصیت ریک گرایمز است. اما به جز این مسئله، این فصل تازه چه غافلگیری‌های برای مخاطب به همراه خواهد داشت. در مرور دورنمای این فصل تازه و رویدادهای احتمالی آن با ۷۲۴پرس همراه باشید.

 سریال مردگان متحرک (واکینگ دد)، از جمله سریال‌های موفق سال‌های اخیر تلویزیون است که توانست مخاطبان بسیاری را جذب داستان مهیج و آخرالزمانی خود کند. اما این سریال اگرچه شروعی شگفت‌انگیزی داشت، نتوانست آنگونه که باید و شاید طرفداران خود را راضی نگاه دارد و کم کم به دام داستان‌های تکراری و خسته کننده افتاد. فصل هشتم این سریال یکی از بدترین رکوردهای ممکن را به ثبت رسانده و حتی مرگ نابهنگام و غیرمنتظره یکی از شخصیت‌های کلیدی (کارل گرایمز) هم نتوانست نظر بینندگان را تغییر دهد. به طوری که در نهایت با نارضایتی مخاطبان شبکه amc مجبور به اعمال تغییراتی شد که بارزترین آنها جایگزینی کارگردان سابق «اسکات گیمپل» با «آنجلا کانگ» بود. هرچند گیمپل به کلی از پروژه کنار گذاشته نشده و در عوض در سمت جدید مدیر تولید محتوا به کار خود ادامه داد.

مقاله مرتبط: زمان پخش و وقایع احتمالی فصل ۹ سریال مردگان متحرک

اکنون فصل نهم این سریال که از روز یکشنبه هفته بعد از این شبکه به نمایش گذاشته می‌شود، قرار است جانی دوباره به کالبد این سریال دمیده و دیگر بار نظر مثبت منتقدان و علاقمندان را جلب کند. حال باید دید آیا کانگ موفق شده روند خسته کننده و مرگ و میرهای بی‌دلیل را از روند داستان حذف و آنها را با رویدادهای مهیج‌تری جایگزین کند که دوباره این سریال را به روزهای اوجش بازمی‌گردانند؟ در ادامه به بررسی دورنمای کلی این فصل از سریال مردگان متحرک خواهیم پرداخت. دورنمایی که احتمالا در برگیرنده‌ی چندین اسپویل خواهد بود؛ به همین خاطر اگر تمایلی به دانستن اتفاقات احتمالی سریال ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از مطالعه ادامه این مطلب پرهیز کنید.

اما دست کم تا اینجا دیگر تقریبا همه علاقمندان سریال می‌دانند که این فصل شاهد آخرین هنر نمایی «اندرو لینکلن» در نقش «ریک گرایمز» خواهیم بود. اما در مورد نیگان، مگی، الکساندریا و نجوا کنندگان چه می‌دانید؟ همراه ما باشید تا با سرنوشت احتمالی این شخصیت‌ها و اتفاقاتی که برای نجات یافتگان الکساندریا خواهد افتاد بیشتر آشنا شویم.

«خطر اسپویل»

در قسمت پایان فصل گذشته دیدیم که شخصیت نیگان با بازی درخشان جفری دین مورگان بالاخره شکست را پذیرفت و برخلاف انتظار بسیاری، ریک برای آینده بهتر و جامه عمل پوشیدن به آرزوهای پسر مرحومش کارل، قید انتقام را زده و بخشش را در پیش گرفت. امری که خیلی مشخص و واضح باعث واکنش تند مگی شد که آرزو داشت انتقام خون همسرش گلن را بگیرد. 

مقاله مرتبط: ۱۱ مرگ دلخراش سریال مردگان متحرک کدامند؟

فصل تازه با یک پرش زمانی هیجده ماهه همراه بوده و بیننده را به هجده ماه بعد خواهد برد تا دریابد که آینده قرار است چه داستان‌هایی را برای شخصیت‌های اصلی و فرعی مردگان متحرک رقم بزند؟ اینکه آیا بالاخره صلح و آرامش نصیب بازماندگان جنگ تمام عیار شده است؟ یا اینکه بعد از  شکست نیگان و گروهش، زمان رویارویی با دشمنان بزرگتری از راه رسیده است؟

اکنون نیگان در زندانی در الکساندریا است؛ اما تهدید تازه‌ای شخصیت‌های محبوب ما را دچار مشکل کرده است! این بار گروهی تحت عنوان نجواکنندگان به رهبری فردی به نام «آلفا» با بازی «سامانتا مورتون» (بازیگر برنده جایزه بفتا)، آرامش تازه کسب شده آنها را نشانه گرفته‌اند. جدالی که شاید یکی از مهمترین دستاوردهای آن خداحافظی همیشگی ما با شخصیت محبوب ریک گرایمز باشد؛ خبری که بی‌شک قلب بسیاری از طرفداران این مجموعه را شکست.

در کنار این وداع نابهنگام و تلخ، فصل نهم طعم‌های دیگری را هم برای مخاطبان فراهم آورده که شاید همیشه به شوری اشک‌های ریخته شده یا شیرینی دیدارهای دوباره نباشند.

۱. فصل تازه چندان تفاوتی با فصل هشتم این سریال ندارد

خب این مسئله شاید باعث ناراحتی عده‌ای شود؛ چون بسیاری از مخاطبان امیدوار بودند فصل جدید حرف‌های تازه‌ای برای گرفتن داشته باشد. اما این دست کم چیزی است که اسکات گیمپل کارگردان سابق این مجموعه و مدیر جدید محتوای آن در مورد فصل آتی مردگان متحرک گفته است. او در ادامه اشاره می‌کند که این نمایش تازه در شکلی جدید است و ممکن است باعث شگفت زده شدن مردم شود. ما دو سال زمان برای جنگ تمام عیار گذاشتیم و این فصل هم نمی‌توانست چندان متفاوت باشد.

مقاله مرتبط: نگاهی به آمارهای ناامید کننده سریال مردگان متحرک


۲. خیلی زود منتظر خداحافظی ریک از این سریال باشید

فکر می‌کردید صحبت کردن از شروعی تازه حرفی مبالغه آمیز باشد؟ خب با شنیدن این خبر شاید باید کمی بیشتر در این مورد فکر کنید.

علاقمندان قدیمی و مخاطبان پروپا قرص این مجموعه از همان قسمت اول با شخصیت مهم و کلیدی ریک گرایمز آشنا شدند و در خلال این سال‌ها، او، خانواده‌اش و اقداماتی که برای نجات جان عزیزان خود می‌کرد را دنبال کردند. بسیاری از ما با اشک‌های او اشک ریختیم و با خنده‌هایش لبخند زدیم. اکنون بالاخره زمان وداع فرا رسیده است و فصل نهم آخرین فرصت ما برای همراهی با این شخصیت دوست داشتنی است.

مقاله مرتبط: چگونگی مرگ ریک گرایمز در فصل ۹ سریال مردگان متحرک

در زمان شروع فصل جدید مردگان متحرک، اندرو لینکلن چندین بار به این مسئله اشاره کرد و حتی یک بار گفت که ممکن است هم اکنون از فیلمبرداری این سریال هم کنار رفته باشد. با وجود اینکه هنوز کسی در مورد سرنوشت ریک به نتیجه‌ای قطعی نرسیده ولی خداحافظی همیشگی اندرو لینکلن با این پروژه قطعی است. او در ماه جولای از حضوری شگفت‌انگیزش در این سریال صحبت به میان آورده و از کار کردن در کنار دوستانی خوب صحبت کرد. او همچنین به دو هفته آخر فیلمبرداری اشاره کرد که با توجه به ادامه فیلمبرداری این سریال تا نزدیکی پایان سال جاری میلادی، می‌توان چنین برداشت کرد که او خیلی زودتر از تیم سازنده جدا شده است.


۳. قرار نیست درل به جای ریک رهبری گروه را به دست بگیرد

خروج ریک می‌تواند چیزی بزرگتر از یک حفره بزرگ و عمیق در روند داستانی این سریال باشد، اما آیا شخصیت «درل» با بازی «نورمن ریدس» این توانایی را دارد که این جای خالی را پر کند؟

در کنار اخباری که در مورد جدایی لینکلن در فصل نهم این سریال به گوش می‌رسد، گزارشاتی هم ارائه می‌شد که ظاهرا قرار است نورمن ریدس که نقش آفرینی خیره کننده در این سریال داشته، جایگزین شخصیت کلید ریک گرایمز شده و رهبری جامعه نجات یافتگان را به دست بگیرد. هرچند به مرور زمان مشخص شد که این گزارش‌ها تنها در حد شایعه بوده است. به ویژه اینکه ریدس در جایی اشاره کرده کسی نمی‌تواند جای ریک را در این سریال بگیرد، این امر غیر ممکن است. او در ادامه افزود که در فصل جدید هر شخصیتی در جای خود با اهمیت است و کارها را به شیوه‌ی خود پیش می‌برد. اما مسلما همه بازیگران در همان قالب و شخصیت همیشگی خود ظاهر خواهند شد. 


۴. در قسمت چهارم این فصل شاهد صحنه‌های حماسی از ریک و درل باشید

 

علیرغم منتفی بودن رهبری درل، ریدس تصدیق کرده که او و همبازی قدیمیش اندرو لینکلن در اپیزود چهارم از فصل نهم این سریال صحنه‌هایی حماسی را به تصویر کشیده‌اند. او حتی ادعا می‌کند که این سکانس‌ها چالش برانگیزترین صحنه‌هایی است که تاکنون در این مجموعه به نمایش درآمده‌اند!

از سوی دیگر به نظر می‌رسد درل قرار است صحنه‌های احساساتی عمیقی را با بینندگان به اشتراک بگذارد. اما با این حال به نظر می‌رسد قسمت چهارم این سریال قرار است با نمایش احساسات شدید این دو شخصیت مواجه شویم. صحنه‌هایی به مراتب احساسی‌تر از مرگ بث یا حتی زمانی است که درل ناگزیر می‌شود برادرش مرل را که تبدیل به زامبی شده است، بکشد.

نورمن ریدس در این مورد می‌گوید:

این صحنه‌ها حقیقتا خیلی خوب نوشته شده بود و ما هم خیلی خوب روی آن کار کردیم. ما خیلی خوب روی این صحنه‌ها تمرکز کرده و راحت آن را به تصویر کشیدیم. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این لحظات بود؛ اما ما هر دو از بابت به انجام رساندن آنها احساس غرور می‌کنیم.


۵. نمایش مناظر شهری بیشتر در فصل نهم

 

اگر از دنبال کنندگان همیشگی این سریال باشید، حتماً می‌دانید که بخش عمده چشم اندازها و مناظر به تصویر کشیده شده در این سریال محدود به مناظر روستایی است. چشم اندازی مملو از جنگل، مزارع و البته شهرهای کوچک؛ اما ظاهرا قرار است این وضعیت در فصل نهم عوض شده و این بار شاهد سفر و حضور شخصیت‌ها در شهر واشنگتن دی سی هستیم. تهیه‌کننده و مسئول جلوه‌های ویژه سریال «گرگ نیکوترو» در این مورد اشاره کرده که آنها شانس حضور در واشنگتن را پیدا کردند. او نتوانسته کمک چندانی بکند، اما این مسئله او را به یاد صحنه‌های افتتاحیه فیلم کلاسیک «روز مرگ» (Day of the Dead) محصول سال ۱۹۸۵ انداخته است؛ جایی که شما نمایی باز از شهری ویران شده را می‌بینید.

او در ادامه اشاره می‌گوید دیگر فیلمی که روی فصل نهم این سریال تأثیر گذاشته، فیلم «سیاره میمون‌ها» (Planet of the Apes) بوده است. آنها حتی صحنه‌ای را تصویربرداری کردند که بی‌شباهت به آخرین سکانس‌های این فیلم نیست.


۶. مردگان متحرک و زندگی در قرون وسطی

در خلال روایت جدید فصل تازه مردگان متحرک و پرش‌های زمانی آن، ما شاهد دگرگونی‌های دیگری هم خواهیم بود. شاهد خواهیم بود که چگونه جلوه‌های جوامع کهن رفته رفته از بین رفته و فرو می‌ریزند.

با منابع سوختی که آرام آرم تحلیل می‌رود و گلوله‌هایی که کم کم پیدا کردن‌شان کاری سخت می‌شود، بازماندگان چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت سلاح‌های بدوی‌تر و دستی رفته و به جای ماشین از اسب‌ها برای رفت و آمد استفاده کنند.

«دانای گوریرا» (Danai Gurira) بازیگر نقش میشون در این سریال می‌گوید:

این جهان به اشکال مختلف رو به قهقرا می‌رود که از قضی بسیار سرگرم‌کننده است. در این زمان هر گام رو به جلو نیرو بخش است. به خصوص اینکه باید این گام‌ها را در عصری قرون وسطایی برداشت.

طبیعت رفته رفته اقتدار خود را به رخ کشیده و سازه‌های محصول دست بشر در معرض فروپاشی و نابودی قرار می‌گیرند و این امر چالش‌های متعددی را برای گروه ما به وجود می‌آورد. در این زمان است که شاهد خواهید بود بازماندگان در مواجه با این چالش‌ها چگونه عمل کرده و چقدر باهوش هستند؟

 


۷. تمرکز این فصل روی هسته بازیگران است

با توجه به تعداد بازیگران شاید این امر برای مردگان متحرک دشوار باشد که به اندازه کافی روی هر شخصیت مانور داده و آن را به بیننده به صورت عمیق‌تر معرفی کنند. اما خانم کانگ قول داده که این مسئله در فصل جاری مورد توجه قرار گرفته و اکنون برای همه بازیگران زمان کافی در نظر گرفته شده است. همچنین آنها تلاش کردند که تمرکزی مجدد روی شخصیت‌های اغلب مهم و قدیمی این مجموعه داشته باشند.

او می‌گوید که مخاطبان این سریال در طول سال‌ها شاهد پا گرفتن روابط عاطفی و دوستی‌هایی ستایش برانگیز بودند و آنها دوست دارند که بیشتر به این روابط پرداخته شود. به همین خاطر در فصل جدید شاهد توجه بیشتر روی این روابط دیرپا و اختصاص دادن زمان بیشتری به آنها خواهیم بود، از جمله ارتباط عاطفی دو شخصیت درل و کارول با بازی «ملیسا مک براید»، ریک و مگی و البته عشق تازه به بار نشسته‌ی ریک و میشون.

حقیقت این است که بار عاطفی زیادی در این روابطه نهفته است و حالا زمان آن است که عمیق‌تر به آنها پرداخته شود.


۸. آیا بعد از ریک، مگی هم از این پروژه جدا خواهد شد؟

به نظر می‌رسد علاوه بر ریک، باید در انتظار جدا شدن دیگر شخصیت قدیمی و مهم این مجموعه یعنی مگی ری با بازی «لورن کوهن» هم باشیم! حالا باید منتظر بود و دید که آیا دلخوری که به خاطر تصمیم ریک در نجات جان نیگان شکل گرفت، به نحوی سرنوشت و آینده این دو شخصیت را دستخوش تغییر کرده است؟

کوهن در این مورد اشاره می‌کند:

در قسمت آخر فصل قبل ما دو نفر با دلخوری و عصبانیت از هم جدا شدیم. بله، بی‌شک اختلاف و ناراحتی به وجود آمد، اما فراموش نکنید که این دلگیری بین کسانی است که یکدیگر را دوست دارند و برای رسیدن به آینده‌ای به مراتب بزرگتر، درخشان‌تر و البته قدرتمندتر در کنار هم فعالیت کردند.

با این حال و طبق صحبت‌های کوهن به نظر می‌رسد این آینده برای هر شخصیت متفاوت خواهد بود. در همین رابطه نیکوترو اضافه می‌کند که درست است این دو شخصیت یقه هم را نگرفته‌اند؛ اما این به این معنی نیست که آنها با هم کنار آمده و تصمیمات یکدیگر را پذیرفته باشند. به همین خاطر ممکن است آینده این دلخوری در مسیری کاملا متفاوت با تصورات شما رقم بخورد.


۹. نیگان شانس رستگار شدن را پیدا خواهد کرد

شاید شنیدن این خبر آن هم در مورد مردی این چنین بی‌رحم امر غریبی باشد، کسی که «گلن» را آنقدر با یک چوب بیسبال محبوبش یعنی لوسیل کتک زد تا به طرزی فجیع کشته شد.

شاید خود جفری دین مورگان هم تصور نمی‌کرد که روزی شخصیت نیگان توسط دشمنی همچون ریک در قفسی در الکساندریا نگهداری شده و بت ترس و وحشت از او این چنین شکسته شود. او در همین رابطه می‌گوید:

تصور می‌کنم رستگاری برای این شخصیت در راه است؛ خواه آن را ببینیم یا خیر. من فکر می‌کنم همیشه شخصیت‌ها به نحوی دچار تغییر شده‌اند و نیگان هم از این قاعده مستثنی نیست. این شخصیت فصل جدید را در وضعیتی شروع می‌کند که برای بیننده غیرمنتظره بوده و کسی تا به حال او را اینگونه ندیده است؛ در عین حال نیگان باید کم کم خود را با این وضعیت تازه وفق دهد.

اگرچه این مسئله شاید برای شما غیر منتظره باشد، اما لورن کوهن ایفاگر نقش مگی ری هم فکر می‌کند که ممکن است این شخصیت بالاخره بتواند نیگان را به خاطر قتل وحشیانه همسرش گلن ببخشد! او حتی اشاره می‌کند که این مسئله می‌تواند خیلی هم جالب باشد. چون هر کدام از ما در مورد کارهایی که هنگام قرار گرفتن در یک وضعیت خاص انجام خواهیم داد، ایده‌های مختلفی داریم. اینکه می‌خواهیم چه کسی باشیم؟ و چه میراثی از خود برجای بگذاریم؟ و فصل تازه واکینگ دد دقیقاً به چنین موضوعاتی خواهد پرداخت. 


۱۰. فصلی با حال و هوایی به شدت زنانه

با حضور کانگ و تغییرات گسترده‌ای که زیر نظر او انجام شده، نورمن ریدس معتقد است که شانزده قسمت جدیدترین فصل سریال مردگان متحرک به شدت حال و هوایی زنانه خواهد داشت. فصلی که روند داستانی آن به روشی کاملاً متفاوت از قبل بازگو خواهد شد.

در این فصل تازه کم‌تر با لاف دلاوری‌های قهرمانان مواجه خواهیم شد و داستا رنگ و بوی واقعی‌تری به خود گرفته است. ایفاگر نقش درل معتقد است که این فصل تازه شبیه فیلم‌های تیراندازی‌ غربی با چاشنی احساسات و عواطف است. البته زامبی‌ها را نباید فراموش کرد که به صورت معمول همیشه باز هم حضور خود را به رخ خواهند کشید.

سریال مردگان متحرک روز یکشبنه ۷ اکتبر در آمریکا از شبکه AMC پخش خواهد شد. این سریال همچنین در انگلستان در فاکس و ناوو تیوی (NOW TV) در درسترس علاقمندان خواهد بود. باید منتظر بود و دید فصل نهم این سریال بعد از تمام ناکامی‌های فصل هشتم، چه بازخوردی در میان مخاطبیان این سریال خواهد داشت. مخاطبانی که ظاهرا قرار است بعد از خداحافظی شوک آور با کارل، اکنون یکی یا شاید دو قهرمان محبوب خود را از دست بدهند.

مقاله مرتبط: دلایل و چگونگی پیوستن مورگان جونز به سریال ترس از مردگان متحرک

نظر شما در مورد این سریال چیست؟ آیا حذف شخصیت ریک واقعا شروعی تازه برای این سریال خواهد بود؟