یکی از علل موفقیت افراد در محیط کار، رضایت از شغلی است که مشغول آن هستند؛ زمانی که ما از کاری که انجام می‌دهیم رضایت داشته باشیم، می‌توانیم میل به پیشرفت و ترقی را در خود ببینیم. اما این رضایتمندی چگونه حاصل می‌شود؟ آیا صرف اینکه به کاری که از کودکی به آن علاقه داشتیم، مشغول هستیم، می‌تواند علتی برای رضایت همیشگی در کارمان باشد؟ چه عواملی می‌توانند رضایت شغلی ما را تحت تأثیر قرار دهند؟ با ما همراه باشید.

آیا تا بحال به این موضوع که چرا در محل کار احساس تنبلی و خستگی دارید فکرد کرده‌اید؟ مطمئناً می‌توان علت این امر را عدم علاقه شما به کار کردن در آن روز دانست؛ اما یک دلیل مهم دیگر عدم انگیزه است. نداشتن انگیزه هم به عادات بد شخصیتی شما بازمی‌گردد. عادت‌های بد می‌توانند روی بدن، ذهن و حتی راندمان شما در محل کار تأثیر منفی بگذارد؛ اما اگر بتوانید چند عادت بد و منفی شخصیتی خود در خانه را ترک کنید، افزایش رضایت‌مندی و بهره‌وری در محیط کارتان را مشاهده خواهید کرد.

مطالب مرتبط: ۱۰ شهر برتر آمریکا از نظر رضایت شغلی کدامند؟

تأثیر واقعی عادت‌های بد بر رضایت شغلی

زندگی هر فردی در درجه‌ی اول روی عادات رفتاری و کارهای متداول روزانه‌اش در منزل استوار است. با شناسایی و بهینه‌سازی چند عادت غلط می‌توانید تأثیر مثبت آن را بر عملکرد کاریتان مشاهده کنید.

مطمئناً برای خیلی از ما این خاطره اتفاق افتاده باشد که هر بار در ابتدای سال تصمیم می‌گیریم فرد بهتری شویم و عادات اشتباه و بد خود را ترک کنیم؛ حتی گاهی اوقات این برنامه را محول به هفته‌ و هفته‌های بعدی می‌کنیم! حتی در صورت شروع به ترک عادات بد، درست چند روز یا چند هفته بعد از ترک، دوباره بروز آن را در رفتار خود شاهد هستیم. تنها نکته‌ای که می‌تواند به شما کمی آرامش دهد، این است که در این زمینه تنها نیستید و افراد زیادی بارها در ترک رفتارهای غلط خود با شکست مواجه شده‌اند. علت اصلی هم این است که هیچکدام از روند صحیح پروسه اطلاعی ندارند و طی یک تصمیم ناگهانی می‌خواهند عادتی که سالها همراهشان است را در عرض چند هفته ترک کنند.

عادت‌های شما برای انجام برخی از کارها، همه کارهایتان را شامل می‌شود

شخصیت و طبیعت شما به نحوه‌ی اداره موضوعات مختلف روزانه در زندگیتان وابسته است؛ مهم نیست که برخی از این مسائل چقدر کوچک هستند. به سادگی می‌توان فهمید که کنار گذاشتن عادتی که بیشتر از نصف روز را در خانه با شما همراه است و رفتن به محل کار بدون همراه داشتن آن کار بسیار سختی است. در وهله‌ی اول شما باید بتوانید سازگاری لازم را در بین عادات خانه و محل کار برقرار کنید.

موفقیت زمانی حاصل می‌شود که شما کاری را هر روز انجام دهید، نه اینکه ماهی یا سالی یک‌بار نیت به انجام آن داشته باشید. افراد موفق در زندگی و کار، انسان‌های ویژه‌ای نیستند؛ آنها فقط عادت‌های بهتری را برای بدست آوردن زندگی و نتیجه بهتر در خود ایجاد کرده‌اند. آنها احتمالاً در محل کار بلندتر با تلفن صحبت می‌کنند، ایمیل‌ها را مرتب ارسال می‌کنند و پیگیر وضعیت مشتریان خود هستند. این موارد، کارها و عادت‌های عجیبی نیست و شما نیز می‌توانید به راحتی از پس آنها برآیید.

عادت‌های بد بیشتر از اینکه آزاردهنده باشند، مضر هستند

اکثر افراد از عادت‌های بد خود مطلع هستند، اما انضباط و نظم کافی یا تمایلی برای متوقف کردن آنها ندارند. در عوض سعی دارند با انجام تمرین‌های و ریاضت‌های یکی دو روزه سعی در کنار گذاشتن این دسته عادات دارند. این کار درست همانند تصمیمات هنگام سال نو است!

قبل از اینکه سعی کنید عادات بد خود را ترک کنید، باید هر کدام از آنها را به‌خوبی بشناسید. در ادامه لیستی را به شما نشان می‌دهیم که شاید جامع و کامل نباشد، اما افراد زیادی درگیر این عادات هستند و می‌توان از آنها بعنوان بدترین عادات خانگی نام برد:

  • خوابیدن و ایجاد تأخیر در بیدار شدن
  • تماشای بیش از حد تلویزیون
  • خوردن بیش از حد
  • نرفتن به باشگاه و ورزش نکردن
  • سپری کردن زمان زیاد پای تلفن همراه

آیا این عادات برای شما هم آشنا هستند؟ اگر این چنین است، نگران نباشید و سعی کنید یاد بگیرید چگونه می‌توان با جایگزین کردن عادات مثبت آنها را ترک کنید.

مطالب مرتبط: چه کارهایی را در هنگام شروع یک کار جدید نباید انجام دهیم؟

عادت‌های اشتباه را شکست دهید تا در محل کار موفق باشید

شناسایی عادت‌های اشتباه و بد مشکل نیست، اما اشتباه اکثر افراد این است که می‌خواهند این عادات را کنار بگذارند؛ آن هم در شرایطی که قطعاً انجام ندادن کارهایی که روزانه به دفعات آنها را انجام می‌دادید، باعث اذیت شدن شما می‌شود؛‌ بهترین شیوه برای ترک یک عادت بد، جایگزین کردن آن با یک عادت خوب و مفید است.

مطالعات نشان می‌دهد که برای ایجاد یا ترک یک عادت، بازه‌ی زمانی ۲۱ تا ۳۵ روزه نیاز است. ممکن است این موضوع که زندگی ما با عادت‌هایمان شکل می‌گیرد را کاملاً درک نکنید؛ اما شما نمی‌دانید هر روز ابتدا پای چپ یا پای راستتان را وارد کفش می‌کنید. زیرا این کار بصورت کاملا ملموس در زندگی شما جاری شده است. برای تغییر یک عادت بد ابتدا باید علت اینکه چرا تصمیم به ترک این عادت دارید را درک کنید و سپس تصمیم به جایگزینی همیشگی آن با یک عادت خوب بگیرید.

توقف خوابیدن بعد از زنگ هشدار ساعت

تا بحال چندین بار زنگ هشدار ساعت خود را به تأخیر انداخته‌اید؟ مغز شما در بازه ۶۰ الی ۹۰ دقیقه‌ای می‌خوابد؛ درصورتی که زنگ هشدار ساعت نواخته شود، مغز بیدار می‌شود و دستور شروع یک روز جدید را صادر می‌کند؛ حال اگر شما زنگ هشدار را به تأخیر اندازید و دوباره بخوابید تا یک خواب ۲۰ دقیقه‌ای را تجربه کنید، درواقع مغز خود را آماده یک خواب کامل می‌کنید، اما در وسط آن بیدار و آماده رفتن به محل کار می‌شوید؛ این کار باعث سستی و ناکارآمدی مغزتان می‌شود.

با این حال، اگر به سادگی بیدار شوید، زمان بیشتری برای تمرینات ورزشی، مطالعه و گذراندن وقت با افراد مهم زندگیتان را دارید. همچنین احساس نشاط بیشتری در طی روز همراه شما خواهد بود. بجای تأخیر انداختن در زمان خوابیدن، محیط خواب خود را تغییر دهید. اولین تغییر را هم از عدم حضور تلفن همراه در محل خواب خود شروع کنید. آن را به جایی انتقال دهید که برای خاموش کردن زنگ هشدار مجبور به جابجایی داشته باشید و از تخت خود بلند شوید. به یاد داشته باشید؛ یک ذهن خسته نمی‌تواند بیشترین کارایی و راندمان را داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند عملی برای مدیریت زمان را بشناسید

تلویزیون، مغز شما را احاطه می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد، هر آمریکایی بصورت میانگین روزانه ۵ ساعت را مشغول تماشای تلویزیون است. این امر سبب می‌شود سالانه حدود ۷۷ روز صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی شود؛ این درحالیست که هر فرد بطور سالانه بصورت متوسط ۶۰ کتاب می‌خواند. بهترین جایگزین در این زمینه مطالعه کتاب است؛ در خانه حتماً کتاب‌های جدید داشته باشید، در تلبت خود چندین کتاب الکترونیکی داشته باشید و هر زمان که احساس نیاز به تماشای تلویزیون داشتید، خود را با خواندن کتاب سرگرم کنید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های کتابخوان نیازی نیست تماشای تلویزیون رو بصورت کامل متوقف کنید؛ اما اگر مدت زمان کافی برای دیدن یک برنامه را صرف کرده‌اید، باید برای جلوگیری از این عادت نه چندان جالب، به مطالعه کتاب مشغول شوید؛ اگر علاقه‌ای به خواندن کتاب هم ندارید، می‌توانید به سراغ ویدیوهای آموزشی موجود در یوتیوب، پادکست‌ها و دوره‌های آنلاین بروید.

بیرون غذا خوردن برای تناسب اندامتان و سلامت بدنتان مضر است

یکی از عادات بد، بیش از اندازه مصرف غذاهای رستورانی و فست‌فود است؛ این غذاها علاوه‌بر اینکه هزینه‌ی زیادی روی دست شما می‌گذارند، سبب افزایش وزن و تاثیر منفی بر مغز شما نیز می‌شوند. یکی از دلایلی که افراد به مصرف غذاهای رستورانی روی می‌آورند، این است که نمی‌خواهند بعد از یک روز کاری در خانه نیز مشغول پخت و پز غذا شوند. می‌توانید در دو روز تعطیل که در خانه هستید، غذاهای مختلف را آماده کنید و در طول هفته آنها را گرم کنید و استفاده کنید. با این کار نیازی به مصرف غذاهای چرب و مضر فست‌فود و رستوران نخواهد بود. تعجب‌آور نیست اگر افرادی را که غذاهای خانگی مصرف می‌کنند، از خودتان با نشاط‌تر ببینید.

رفتن به باشگاه را فراموش نکنید

آخرین عادت بدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، عدم تحرک در طول روز است؛ خیلی از ما در محل کار نیز پشت یک میز نشسته و با کامپیوتر مشغول انجام کار روزانه خود هستیم؛ بدین‌ترتیب هیچگونه تحرکی نخواهیم داشت. ورزش به افزایش سلامت جسم و روح می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و همانند تغذیه مناسب تأثیر مثبتی در عملکرد مغز خواهد داشت. این عادت بد را می‌توان با بیدار شدن به‌موقع در صبح و انجام نرمش و ورزش‌های مناسب ترک کنید.

مطالعات نشان می‌دهد ورزش کردن می‌تواند باعث آزاد شدن آندورفین شود و این موضوع باعث بهبود خلق و خوی شما در طول روز می‌شود.

مطلب مرتبط: ورزش‌هایی که می‌توانید داخل منزل انجام دهید

به کار خود عشق بورزید

همانطور که می‌بینید این عادات بد در خانه، تأثیر زیادی در عملکرد شما در محل کار دارد. حالا که با مزایای ترک این عادات آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با جایگزین کردن عادات خوب، شروع به تغییر در روند زندگی خود کنید. این تغییرات را از همین امروز شروع کنید و آن را به شنبه، ماه بعد و... ارجاع ندهید. حداقل ۲۱ روز را برای ترک این عادات و جایگزینی عادت جدید نیاز خواهید داشت. پس از گذشت این مدت خواهید دید انجام ندادن عادت‌های بد پیشین برایتان ساده و عادی شده است. مطمئن باشید، روزهای خوبی را پیش‌رو خواهید داشت.