احداث پارک موزه دفاع مقدس در بیرجند طی سال ۸۵ مصوب شد و با گذشت سال‌ها، تکمیل طرح چشم‌انتظار تأمین اعتبار است. 

به گزارش ۷۲۴پرس؛ دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم بوده که توجه به آن و پیام‌های شهدا و رزمندگان، روشنی‌بخش مسیر زندگی در تمام ابعاد اعم از فرهنگی، اجتماعی و غیره است.

امروزه نهادها و دستگاه‌های متعددی در صدد هستند تا با اجرای برنامه‌هایی اعم از مصاحبه با رزمندگان، جمع‌آوری تصاویر و خاطرات شهدا و برگزاری یادواره‌های شهدا، در زنده نگه‌داشتن یاد رزمندگان، ایفای سهم کنند.

از سویی دیگر برخی مسئولان در میدان‌هایی اعم از احداث پروژه‌های دفاع مقدس، قدم گذاشته‌اند تا ذهن جوانان و نوجوانان را به هشت سال جنگ تحمیلی گره بزنند و نگذارند یاد شهدا و رزمندگان به فراموشی سپرده شود.

در این راستا احداث پارک موزه دفاع مقدس بیرجند در سال ۸۵ مصوب شد و کلنگ آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند بر زمین خورد.

اوایل سال ۹۱ و در سفر سوم دولت وقت به خراسان جنوبی ساخت این مرکز فرهنگی به تصویب رسید و بودجه اولیه برای آن تعریف و عملیات اجرایی‌اش آغاز شد و ساخت پروژه به لحاظ محتوایی به پیشرفت ۹۵ درصدی رسید.

در یکم شهریورماه سال ۹۵ بود که سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس در سفر به خراسان جنوبی خبر تغییر سرنوشت پارک موزه دفاع مقدس استان را به رسانه‌ها کشاند.

بنا به گفته وی قرارگرفتن این پروژه بر روی گسل‌های اصلی شهر شرایط را ملزم می‌کرد تا این پروژه به مکان دیگری منتقل شود. هرچند طی برگزاری جلسات و کارشناسی‌های بعدی، موزه در مکان اولیه خود باقی ماند؛ اما همین امر کافی بود تا روند اجرایش چندین ماه به تعویق افتد.

شروعی دیگر برای احداث پروژه

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، این پروژه در سال ۱۴۰۰ به طور رسمی کلنگ‌زنی شد؛ اما همچنان چشم‌انتظار اعتبار است.

به گزارش ۷۲۴پرس، در حال حاضر برآورد مسئولان اعتبار قریب به ۱۲۰ میلیارد تومان را برای اجرای پروژه رقم می‌زند و مردم خراسان جنوبی برای بهره‌برداری از پروژه به انتظار نشسته‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی سوم خردادماه سال ۱۴۰۲ به رسانه‌ها گفته بود: «ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس استان از سال گذشته که اعتبار آن مشخص شد سرعت بیشتری گرفت و تا پایان سال فونداسیون شش هزار مترمربع آن اجرا شد».

فلاحی با ابراز امیدواری نسبت به تأمین اعتبار به‌موقع این پروژه و جبران عقب‌ماندگی سال‌های گذشته، افزود: «ساخت این باغ‌موزه پروژه سنگینی است و نمی‌توان قول داد تا پایان سال تکمیل شود؛ اما تمام تلاش خود را برای اجرای موفق آن انجام می‌دهیم».

آخرین وضعیت پارک موزه دفاع مقدس

خادمی، معاونت امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس با بیان اینکه کلنگ‌زنی رسمی پروژه پارک موزه دفاع مقدس در سال ۱۴۰۰ بوده است، گفت: «ابنیه طرح شامل ۶ هزار مترمربع بوده که تاکنون بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد».

وی ادامه داد: «تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح هزینه شده و در مجموع برای احداث کامل سه بخش پروژه شامل اداری، گالری و آمفی‌تئاتر حدود ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز است».

خادمی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، پیش‌بینی شد، افزود: «طی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیارد تومان و تا بهمن سال گذشته حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در قالب اوراق تخصیص داده شد».

وی ادامه داد: «بنا به تصمیمات اتخاذ شده، پروژه‌های دفاع مقدس باید تا پایان ۱۴۰۳ احداث شود؛ بنابراین امیدوارم با تخصیص به‌موقع اعتبارات، بتوانیم گام‌های خوبی برداریم».

امید است با تخصیص به‌موقع اعتبار، این پروژه ملی تکمیل شود تا احداث آن نیازمند هزینه‌های سنگین‌تری نباشد.