با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا، باز هم سرو کله بیماری سرماخوردگی با عوارض نه چندان خوشایندش پیدا شده است. بهترین راه برای درمان سرماخوردگی و به طور کلی همه بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن است. سوپ خوشمزه‌ای که امروز با مرور دستور تهیه‌اش همراه شما هستیم، خواص خوبی در این زمینه دارد.

در کنار داروهای شیمیایی، استفاده از مواد خوراکی تازه و طبیعی راهی ایده‌آل برای درمان بیماری سرماخوردگی است. هرچند از نظر بسیاری از پزشکان بهترین درمان برای این بیماری فصل سرما، استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان است، اما از دیرباز سوپ‌های گرم و خوشمزه‌ای مثل سوپ مرغ هم در بهبود هرچه سریع‌تر بیمار نقشی مهم ایفا می‌کردند. هرچند سوپ مرغ تنها سوپ پرخاصیت پاییزی نیست و غذاهای پرخاصیت دیگری هم در این فهرست جای دارند.

مقاله مرتبط: طرز تهیه سوپ کدوتنبل، ایده‌آل برای فصل پاییز و هالووین

سوپ هویج خامه‌ای با طعم ادویه‌های مدیترانه‌ای و البته بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر سیر و زنجبیل تازه، راهی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری سرماخوردگی است که با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا، گریبانگیر بسیاری می‌شود. مطمئن باشید طعم مطبوع این سوپ که فاقد گلوتن است، ذائقه شما را شگفت زده می‌کند. 

 مواد لازم:

  • یک کیلو هویج، پوست کنده
  • مقداری روغن زیتون خالص
  • نمک و فلفل
  • ۴ حبه سیر پوست گرفته و خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه
  • ۵ و ۱/۲ فنجان آب مرغ بدون نمک یا کم نمک
  • ۱ قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز
  • ۱ قاشق چایخوری پودر فلفل فرنگی شیرین
  • ۱ و ۱/۲ فنجان خامه کم چربی
  • نعناع تازه یا هر چاشنی دیگر به دلخواه

مقاله مرتبط: طرز تهیه سوپ کلم بروکلی ویژه افراد مبتلا به دیابت

طرز تهیه:

از قبل فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۴۲۵ درجه فارنهایت بگذارید. هویج‌های پوست کنده را روی یک ورق آلومینیومی که کمی چرب شده و داخل سینی فر گذاشته شده است، پخش کنید. روی آنها کمی روغن زیتون ریخته و در ادامه نمک و فلفل بپاشید. حالا سینی محتوی هویج‌ها را داخل فر گذشته و آن را برای ۴۵ دقیقه بپزید. در میانه پخت سینی را بیرون آورده و هویج‌ها را زیر و رو کنید تا سمت دیگر نیز به خوبی پخته و کاراملی شود. 

وقتی زمان پخت به پایان رسید با کمک یک چنگال میزان نرمی هویج را بررسی کنید. هویج‌ها را از فر بیرون آورده و آنها را کناری بگذارید تا به اندازه کافی خنک شوند. سپس هویج‌ها را خرد کرده و آنها را داخل کاسه غذاساز ریخته و با سیر، زنجبیل و سه فنجان آب مرغ به خوبی مخلوط کنید تا مایه‌ای نرم و لطیف به دست آید.

مخلوط هویج را داخل قابلمه بریزید. در ادامه باقی آب مرغ، پودر تخم گشنیز و پودر فلفل فرنگی شیرین را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله متوسط گذاشته و گاهی سوپ را هم بزنید تا زمانی که محتویات قابلمه به قل قل کردن بیفتد. 

اکنون شعله را کم کرده و خامه یا خامه ترش را به سوپ اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید . وقتی سوپ به اندازه کافی گرم شد، ظرف را از روی شعله بردارید. اکنون سوپ را داخل ظرف مخصوص پذیرایی ریخته و آن را با برگ‌های تازه نعناع یا هر چاشنی و سبزی دلخواه دیگری تزئین کنید. سرو کردن سوپ با نان برشته یا تست شده هم ایده خوبی است. 

مقاله مرتبط: طرز تهیه سوپ مراکشی

فراموش نکنید می‌توان این سوپ لذیذ را سه الی چهار روز در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کرد؛ تنها کافی است هنگام داغ کردن کمی دیگر آب مرغ به آن اضافه کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید سوپ را برای مدتی در فریزر هم نگهداری کنید. در این صورت ظرف محتوی سوپ را از شب قبل بیرون بگذارید تا کم کم یخش باز شود و سپس آن را گرم کنید. امیدوارم از طعم و خواص درمانی این سوپ لذت ببرید.