تنوع نوشیدنی‌ها و جایگزین‌های آب‌دار باعث شده است که کم‌تر سراغ نوشیدن آب در طول روز برویم. در حالی که کم‌آبی بدن می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ما ایجاد کند. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با علائم کم آبی بدن و مضرات کم نوشیدن آب آشنا شوید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که نوشیدن آب در حین تمرینات ورزشی یا پس از آن کار درستی نیست. در حالی که دانشمندان و ورزشکاران حرفه‌ای درست برعکس آن فکر می‌کنند و معتقد هستند که شما نباید بدن خود را از رطوبت مورد نیازش محروم کنید.

مطلب مرتبط: با ۷ فایده نوشیدن آب گرم در صبح آشنا شوید

در ادامه خواهیم گفت که اگر علایم کم‌آبی بدن را جدی نگیرید، چه مشکلاتی برای بدن شما پیش خواهد آمد:

۹. پوست شما پیر می‌شود

علایم کم آبی بدن

پیش از این اثبات شده بود که ورزش باعث جوان شدن پوست ما می‌شود. زیرا سلول‌های خونی پوست در اثر تحرک دارای اکسیژن بیشتری می‌شوند و به دنبال آن روند تولید کلاژن افزایش پیدا می‌کند و نتیجه‌ی آن کاهش چین و چروک‌های پوست خواهد بود. برای این که گردش خون در بدن ما به خوبی صورت بگیرد نیاز است تا آب مورد نیاز آن فراهم شود. در غیر این صورت، پوست ما دچار چروکیدگی و پیری خواهد شد.

۸. به جای چربی آب از دست می‌دهید

بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر در حین ورزش آب ننوشند، وزن آن‌ها سریع‌تر کم می‌شود. آن‌ها بلافاصله بعد از ورزش روی ترازو می‌روند و فکر می‌کنند که در اثر کاهش چربی وزن‌شان کم شده است. در حالی که چربی‌های اضافی بدن آن‌های به قوت خود باقی است و فقط آب بدن‌شان کم شده است. زیرا به محض این که آب بنوشند، ترازو عدد دیگری را نشان خواهد داد!

کم‌آبی بدن باعث می‌شود که چربی‌سوزی به شکل موثر صورت نگیرد. از طرفی عمل گردش خون طبیعی که سلول‌ها را با اکسیژن غنی‌سازی می‌کند به دلیل کمبود آب امکان‌پذیر نیست.

۷. سموم در بدن ما باقی می‌مانند

دفع سموم بدن

در طول تمرینات فیزیکی، سموم بدن توسط عرق کردن از طریق پوست دفع می‌شود. اما اگر بدن‌ ما ذخیره‌ی آب کافی نداشته باشد قادر به عرق کردن نخواهد بود و بیشتر سموم در بدن باقی خواهد ماند.

۶. اثربخشی تمرینات ورزشی کاهش پیدا می‌کند

دانشمندان معتقد هستند که کم‌آبی بر اثربخشی تمرینات ورزشی تاثیر منفی خواهد گذاشت. چنانچه بدن شما ۵ درصد از آب خود را از دست بدهد، تاثیر ورزش در بدن شما ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. حتی اگر ۲ درصد دچار کم‌آبی باشید، قادر به چربی‌سوزی و عضله‌سازی نخواهید بود!

۵. دچار دردهای عضلانی خواهید شد

درد عضلانی

اغلب دردهای عضلانی پس از انجام تمرینات ورزشی احساس می‌شوند. اما اگر به اندازه‌ی کافی در طول روز آب ننوشید، این دردها ممکن است چندین روز طول بکشد. ضایعه‌ی استخوانی که ممکن است در انجام حرکات ورزشی اتفاق بیافتد تنها با کمک پروتئین و کربوهیدرات قابل درمان هستند؛ بنابراین بدن باید دارای آب کافی باشد تا دریافت پروتئین را امکان‌پذیر کند.

مطلب مرتبط: ۶ راه حال اورژانسی برای درمان گرفتگی عضلات پا

۴. احساس فشار قلبی پیدا خواهید کرد

فشار قلبی

اگر به اندازه‌ی کافی مایعات ننوشید خون شما غلیظ‌تر شده و رگ‌های بدن برای صرفه‌جویی در فضای درونی خود آب کم‌تری ذخیره می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا قلب تلاش بیشتری برای رساندن خون از طریق رگ‌های باریک بدن به دیگر نقاط کند؛ به دنبال آن، فشار خون افزایش پیدا کرده و تنگی نفس ایجاد می‌شود. حتی اگر از لحاظ بدنی سالم باشید و به طور منظم ورزش کنید، باز هم قلب شما از کمبود آب رنج خواهد برد.

مطلب مرتبط: با ۸ توصیه برای کاهش فشار خون آشنا شوید

۳. دچار ورم و سیاهی زیر چشم می‌شوید    

سیاهی دور چشم

شاید باورش سخت باشد اما کم‌آبی بدن در حین حرکات ورزشی می‌تواند باعث ایجاد ورم زیر چشم شود. زیرا در این حالت بدن ما احساس کمبود آب می‌کند و تلاش در ذخیره‌ی آن دارد. در نتیجه ورم‌های دایره‌ای شکل تیره‌رنگ در زیر چشم‌ها نمایان می‌شود.

۲. تمرکز شما کم شده و احساس خستگی می‌کنید

خستگی

حتی اگر ۱ تا ۲ درصد دچار کم‌آبی شوید، تمرکز شما کاهش پیدا کرده و احساس تنش و خستگی افزایش می‌یابد. به همین دلیل احساس خستگی مداوم می‌کنید و خلق و خوی شما به هم می‌ریزد.

۱. پرخوری می‌کنید

پرخوری

اغلب ما گرسنگی را از تشنگی تشخیص نمی‌دهیم. بنابراین اگر در حین انجام حرکات ورزشی احساس گرسنگی پیدا کردید، بدن شما احتمالا به آب نیاز دارد. بنابراین در این حالت قبل از هر کار یک لیوان آب بنوشید و اگر هنوز احساس گرسنگی در شما وجود داشت اقدام به خوردن غذا کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ دلیل پزشکی برای احساس گرسنگی دائمی

چگونه باید در طول تمرین آب بنوشیم؟

توصیه می‌شود که در زمان ورزش به فاصله‌ی زمانی هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حدود ۱۲۰ تا ۲۵۰ میلی‌لیتر (معادل نصف یا یک لیوان) آب بنوشید. البته این زمان‌بندی و مقدار آب به شدت سنگینی ورزش شما هم بستگی دارد. دانشمندان بر این باور هستند که نوشیدن آب سرد به جای آب گرم باعث می‌شود تا دمای طبیعی بدن حفظ شود.

آب بنوشیم یا نوشیدنی‌های ورزشی؟

اگر مدت زمان تمرینات شما کوتاه است، نوشیدن آب پیشنهاد خوبی است. اما اگر این تمرینات بیش از ۲ ساعت طول می‌کشد نوشیدنی‌های ورزشی پیشنهاد می‌شود؛ زیرا نوشیدنی های ورزشی مواد دیگر مانند کربوهیدرات‌ها و دیگر مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم را برای شما فراهم می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که چند ساعت قبل از شروع ورزش حدود نیم لیتر آب (نه نوشیدنی ورزشی) بنوشید. همچنین اگر در حین ورزش نوشیدنی ورزشی مصرف کردید پس از پایان آن آب بنوشید.