سرویس اجتماعی

دروغ دیگران را در پیام‌های متنی تشخیص دهید

تشخیص دروغ

چطور دروغگویی دیگران را در پیام‌‌هایشان تشخیص دهیم؟

اکثر افراد فکر می‌کنند که دروغ گفتن در پیام‌های متنی کار ساده‌تری است؛ زیرا در حالت متنی مجبور نیستیم به صورت طرف مقابل نگاه کنیم و او هم متوجه سردرگمی و احساس ترس ما نمی‌شود! از طرفی، مجبور نیستیم سریعا به او پاسخ دهیم و این فرصت را داریم که به یک پاسخ بهتر فکر کنیم. بر خلاف این مزایا، تشخیص دروغ در پیام‌های متنی کار راحتی است.

در ادامه به مثال‌های پرداخته‌ایم که می‌تواند به شما در تشخیص دروغ گفتن افراد کمک کند:

۱. استفاده از جمله‌های طولانی

جملات طولانی برای دروغ

یک دروغگو در تلاش است تا دروغ‌های خود را بین جملات بلندش مخفی کند.  تحقیقات دانشگاه کرنل نشان داده است که یک جمله‌ی دروغ، طولانی‌تر از یک جمله‌ی واقعی است! معمولا وقتی افراد مجبور به دروغ گفتن می‌شوند، ناخودآگاه از جملات طولانی‌تر استفاده می‌کنند.

۲. استفاده از پاسخ‌های غیرقطعی

دروغگوها معمولا تمایل دارند که پاسخ ‌های ناامیدکننده ی خود را به صورت مستقیم بیان نکنند. در واقع قصد آن‌ها این است که باعث ناراحتی شما نشوند و از طرفی نمی‌خواهند تا در بیان درخواست خود اصرار کنید. نتایج تحقیقات نشان داده است که در این موارد، زنان بیشتر از وا‌ژگانی مانند «من»، «احتمالا» و «سعی می‌کنم» استفاده می‌کنند. در حالی که واژگان مردان در این حالت با شرایط عادی تفاوت خاصی ندارد!

مطلب مرتبط: علایمی که نشان می‌دهد عزت نفس شما پایین است

۳. تکرار اطلاعات

متقاعد کردن شما وظیفه‌ی اصلی یک دروغگو است! یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: «در عشق و جنگ، انجام هرکاری روا است». بعضی افراد بر این باور هستند که دروغی را هزاران مرتبه تکرار کنید تا بالاخره راست به نظر بیاید! از این رو هشیار باشید تا فریب این تکنیک را نخورید.

۴. تاخیر طولانی قبل از پاسخ

تاخیر طولانی قبل از پاسخ

چنانچه همکار شما به پیام‌ متنی‌تان به مدت طولانی پاسخ نداده است، چه اتفاقی در حال روی دادن است؟ احتمالا او مشغول به انجام کار دیگری است یا هنوز پیام شما را نخوانده است. با این حال، گاهی اوقات، تاخیر در پاسخ پیام می‌تواند به این دلیل باشد که فرد نیاز به فکر کردن برای ساختن پاسخ دروغش باشد. یک دروغگوی بالقوه به زمان نیاز دارد تا تصمیم بگیرد بین راست و دروغ کدام را انتخاب کند.

۵. تایپ طولانی

تایپ طولانی

چنانچه مخاطب شما به طور طولانی در حال نوشتن یا همان ایز تایپینگ... باشد، ممکن است شرایط مشکوک باشد. ممکن است او در حال دست و پا زدن باشد تا دروغ خود را قانع‌کننده‌تر ویرایش کرده و تحویل شما دهد.

مطلب مرتبط: ۱۴ نشانه که استحکام روابط شما را برملا می‌کند

۶. پاسخ ندادن به سوال

پاسخ ندادن هم نوعی دروغ گفتن است.در حالت پیام متنی، پاسخ ندادن، روش راحت‌تری است. ممکن است ارتباط تماسی فرد قطع شده باشد اما این احتمال هم وجود دارد که فرد دروغگو با استفاده از این عدم پاسخگویی موضوع را تغییر دهد و امیدوار باشد که متوجه طفره رفتن او نشده باشید.

۷. ایجاد عذاب وجدان

ایجاد عذاب وجدان

بعضی افراد این ویژگی آزاردهنده را دارند که در طرف مقابل خود احساس عذاب وجدان ایجاد کنند. در واقع دروغگوها از این تکنیک استفاده می‌کنند تا با مظلوم‌نمایی و مقصر جلوه دادن افراد، سوال پرسیدن آن‌ها را متوقف کنند. البته اغلب هم موفق می‌شوند و در نهایت این شما هستید که محکوم خواهید شد. سعی کنید چنین موقعیت‌هایی را بشناسید و اجازه ندهید که یک دروغگو در شما احساس گناه ایجاد کند.

۸. ایجاد احساس شرم

دروغگوها روش دیگری برای بازی با احساسات افراد دارند. در این حالت، این شخص دروغگو است که کنترل وضعیت را به دست می‌گیرد. او با زیر سوال بردن ما تلاش می‌کند تا احساس خجالت کنیم و خودمان را توجیه کنیم. به همین دلیل تمام روزنامه‌نگاران خوب هرگز به این قبیل سوالات مصاحبه‌ شونده‌ی خود پاسخ نمی دهند تا به فرد اجازه ندهند آن ها را از دریافت پاسخ اصلی منحرف کند.

مطلب مرتبط: تاثیر رشد شخصیت در موفقیت از دیدگاه برایان تریسی

۹. امتحان کردن واکنش شما

یک دروغگو برای حفظ امنیت خود(!) ممکن است دست به آزمایش کردن واکنش شما بزند. در واقع می‌خواهد ببیند بعد از پاسخش شما عصبانی می‌شوید یا نه. در این حالت، دروغگو آمادگی دوباره به دست می‌آورد تا وضعیت را کنترل کند. در حالی که این فرد دروغگو است که باید پاسخگو باشد نه شخص شما. از این رو به یک دروغگو اجازه ندهید که با این شیوه، وضعیت را مدیریت کند.

۱۰. زمان خریدن

این تکنیک بین دروغگوها از محبوبیت فراوانی برخوردار است! در واقع دروغگوها از این روش استفاده می‌کنند تا برای خود وقت بخرند. در این حالت، شخص دروغگو امیدوار است که شما مشکل پیش آمده را فراموش کنید و دست از سر او بردارید! چنانچه سعی کنید قاطعانه‌تر با آن‌ها رفتار کنید، احتمالا شما را نادیده می‌گیرند یا حتی رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. قانون، تنها راه مقابله با این نوع افراد است.

۱۱. ناله کردن

یادتان می آید که در دوران مدرسه چطور تظاهر به دل درد می‌کردید تا به مدرسه نروید؟ بسیاری از افراد از این ترفند در زمان بزرگسالی استفاده می‌کنند. چه کسی دلش می‌آید تا یک فرد بیمار و مریض را بازخواست کند؟ از این رو، دروغگوی به ظاهر بیمار زمان بیشتری برای خود فراهم می‌کند.

اگر افراد با این شیوه به شما پاسخ دادند، به این معنا است که احتمالا نمی‌خواهند با شما مواجه شوند. چنانچه درگیری مالی یا کاری با این افراد ندارید، از ادامه‌ی ارتباط با آن‌ها اجتناب کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید